Maria Montessori olasz pedagógus, újítóról
- Írta: Bodnárné Varga Éva
- Közzétéve Érdekességek
1870. augusztus 31-én születette Maria Montessori. Az ő nevéhez fűződik a Montessori-módszer, amelynek célja, hogy tevékeny, segítőkész és egymással toleráns gyermekeket neveljenek békés, nyugodt légkörben.
Maria Montessori első intézményét, a "Casa dei Bambini"-t 90 évvel ezelőtt nyitotta meg Rómában. Módszere pár év múlva Nyugat-Európában és Amerikában is elterjedt, majd nemsokára ismertté vált szerte a világon.
Az 1980-as évek óta a Montessori-módszer újra reneszánszát éli, mivel a tudományok gyors fejlődése miatt a mai világban nem a tudás mennyiségére, hanem a személyiség formálására, a képességek fejlesztésére kell törekedni.
Maria Montessori olyan oktatási-nevelési módszereket dolgozott ki a múlt század elején, amelyeket a mai napig használunk – a legutolsó adatok szerint 100 országban több mint 22 ezer Montessori-intézmény működik. Van tehát recept az évszázadokon átívelő, örök érvényű és sikeres fejlesztő pedagógiára.
Edison és Bell, Nehru és Tagore Montessori pedagógiájának szószólói voltak, Montessorin nőttek fel a Google, a Wikipédia és az Amazon alapítói, Harry és William herceg, az irodalmi Nobel-díjas Gabriel García Márquez...
Maria Montessori pedagógiájának legjellemzőbb mondata: "Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!"
Fotó: Maria Montessori és fia, Mario óvodát látogatnak
A gyermekek saját tapasztalataik alapján tesznek szert az alapvető ismeretekre, problémamegoldó gondolkodásra. A módszer célja, hogy örömüket leljék az ismeretszerzésben, a kreativitásban, önmaguk fejlesztésében. Megismerjék, szeressék és védjék a környezetet, mindenütt vegyék észre a szépet, tudjanak gyönyörködni a művészeti alkotásokban. Harmonikus gyermekközösséget alakítsanak ki a kölcsönös megértés és szeretet, az interakciók, önmaguk és egymás megismerésének, közös élményeknek eredményeképpen. Boldog gyerekek legyenek.
A gyermekek saját tevékenységük által tanulnak, többnyire önállóan javítják ki hibáikat, egymást nem szabad zavarni, bántani, rombolni. A gyermekek megtanulják kivárni egymást, és a másik foglalatosságát tisztelni. Cél az összetartozás, az egymásra figyelés, az önfegyelem és a felelősségtudat kifejlesztése.
A Montessori óvodákban nagy súlyt fektetnek az anyanyelvi nevelésre, az egészséges életmódra, a játékra. A gyerekeket megismertetik a világgal, művészeti nevelésben és mozgásfejlesztésben is részesülnek, és segítik a matematikai gondolkodásuk alakulását.
Nevelési elveik közül a legfontosabbak: a gyermekekbe vetett bizalom, a szépség és szeretet az óvodai életben, a csend ismerete és átélése.
Maria Montessori olyan oktatási-nevelési módszereket dolgozott ki a múlt század elején, amelyeket a mai napig használunk – a legutolsó adatok szerint 100 országban több mint 22 ezer Montessori-intézmény működik. Van tehát recept az évszázadokon átívelő, örök érvényű és sikeres fejlesztő pedagógiára.
Forrás: ezenanapon.hu