Egyre többen vásárolnak otthoni játékokat, olyan mintha karácsony előtt lennénk
- Írta: g7.hu
- Közzétéve Érdekességek
Az iskolák, óvodák és bölcsődék bezárása miatt nagyon sokan találták hirtelen nehéz helyzetben magukat: a szülőknek úgy kell valahogyan a gyerekeiket otthon lekötniük, hogy közben a saját munkájukat is megpróbálják – az esetek elég jelentős részében szintén otthonról – ellátni.
Mindezt úgy, hogy játszótérre, múzeumba, moziba, játszóházba már hetek óta nem mehetnek, a szombattól érvényben lévő kijárási korlátozás pedig még nehezebbé teszi, hogy kimozduljanak a négy fal közül.
Ennek fényében nem meglepő, hogy jelentősen megugrott az olyan termékek iránt a kereslet, amelyekkel a gyerekek akár hosszabb ideig is képesek elfoglalni magukat.
Sok helyen valószínűleg ez a helyzet bontotta le végleg a játékkonzolokkal szembeni ellenállás falát, legalábbis erre utal, hogy ezekből, illetve a hozzájuk tartozó kiegészítőkből minden lapunknak nyilatkozó kereskedőnél látványosan több fogyott az elmúlt néhány hétben a megszokottnál. A notebook.hu-nál duplázódott az értékesítés, az Extreme Digitalnál pedig ennél is nagyobb növekedést mértek, de náluk az éppen az iskolabezárásokat követően meghirdetett akciók valószínűleg torzítják az adatokat.
Az Edigitaltól megtudtuk, leginkább a belépő kategóriás termékek fogynak, ezen belül is a letölthető játékokat futtató Microsoft Xbox One All Digital az abszolút sláger. Ez elég egyértelműen arra utal, hogy jelentős részben olyan vevőkről lehet szó, akik először szereznek be játékkonzolt.
Persze ez nem jelenti azt, hogy csak a gyerekes családok vásárolnának: olyan termékek iránt is nagy a kereslet, amit valószínűleg inkább gyakorlott videójátékosok vesznek. Az Edigitalnál a lemezes játékok forgalmában is 15-20 százalék körüli növekedést érzékeltek, az Aqua webáruházat fenntartó cég ügyvezetője, Polgár Norbert pedig azt írta lapunknak, hogy náluk maguknak a konzol játékoknak az értékesítése ugrott meg jelentősen, illetve gamer székből is kétszer annyi fogy, mint szokott.
Gyurma, trambulin, fészekhinta
A videójátékokéval párhuzamosan a hagyományos játékok piaca is felbolydult. Őri Gergely, a legnagyobb hazai játék-webáruházat, a Játéknetet üzemeltető Modell&Hobby Kft. ügyvezetője lapunknak azt mondta, alapvetően két trend bontakozott ki: erősen megugrott a különböző társas és kreatív játékok forgalma, illetve megindultak a kültéri játékok is.
A kreatív termékekkel – amiből tényleg minden megy a legegyszerűbb gyurmáktól a kavicsfestőig – egyértelműen ugyanaz lehet a cél, mint a konzoloknál, hiszen ezekkel a gyerekek akár hosszabb ideig is el tudnak egyedül lenni*, és a kültéri játékoknál is hasonló a helyzet a szintén igencsak pörgő trambulinokkal, vagy éppen fészekhintákkal.
Társasokat azonban nem csak a gyerekes családok vásárolnak, hiszen itt ugyanúgy viszik az inkább felnőttek esetleg tinédzserek által játszott Monopoly és a Scrabble jellegű játékokat, mint a kisebb gyermekeknek valókat. A kültéri játékoknál pedig kifejezetten érdekes, hogy Őri Péter szerint már a strandfelszerelések, és a kültéri medencéket is elkezdték vásárolni.
A növekedés mértékét azért nehéz becsülni, mert ilyen rövid időtávon rengeteg minden befolyásolhatja az eladási számokat az időjárástól kezdve a húsvét közelségéig, de például az Extreme Digitalnál a játékszegmensben mért 100 százalékot is meghaladó bővülés elég sokatmondó.
Készülnének a karácsonyra, de nem lehet
Az Edigitalnak és a Játéknetnek egyébként is kedvezett az internetes vásárlások elmúlt hetekben tapasztalt felfutása. A játékpiacon már évek óta jellemző trend volt a kereslet eltolódása online irányba, ezt a folyamatot pedig a járvány most nagyon látványosan felgyorsította. A pénteken bejelentett kijárási korlátozás újabb lökést adhat ennek.
A szokottnál jóval nagyobb kereslet nagyon úgy tűnik, hogy a teljes értékesítési láncon átgyűrűzött. A Keller & Mayer játékokat gyártó Promitor Kft-nél lapunknak azt mondták, hogy a körülményekhez képest meglepően erős hónapot zárnak. A cég ugyanakkor a termelést a járványhelyzet miatt már leállította, ami hosszabb távon bizonyos termékekből akár hiányhoz is vezethet.
A játékpiac ugyanis elég szezonális, a forgalom nagyon nagy része az év végére, az ünnepi szezont megelőző néhány hétre koncentrálódik.
A gyártók erre fokozatosan készülnek fel, az év során előre ütemezetten töltik fel a raktáraikat. Az alapító, Kellermayer Sándor szerint így, ha komoly játékhiányra nem is kell számítani, egy 6-8 hetes leállás esetén azért lehetnek olyan termékek, amelyekből korlátozottan lesznek csak készletek.