Aranygyűrűt ért a csaknem károkozás mentes ajtónyitási technika a szabolcsi tűzoltónak
- Írta: Katasztrófavédelem
- Közzétéve Helyi hírek
A Kopp-Kopp jeligéjű pályamű készítője érdemelte ki 2019-ben a Dr. Balogh Imre Emlékpályázat díját: a dolgozat a tűzoltási és műszaki mentési műveletek során történő ajtónyitás technikájának fejlesztési lehetőségeivel foglalkozik.
A június hetediki díjátadón Erdélyi Krisztián tűzoltó dandártábornok, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgató-helyettese, dr. Bérczi László tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő, valamint a bírálóbizottság képviseletében Müller Róbert tűzoltó alezredes, a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ igazgatóhelyettese vett részt. Elöljáróban Bérczi László emlékeztetett arra, hogy a díjat dr. Balogh Imrének, az egykori Nehézipari Minisztérium főosztályvezetőjének emlékére alapította özvegye. Balogh Imre elkötelezett pártolója volt a tűzvédelmi szakterületnek.
A díjait minden év júniusában adják át, az idén már tizenkilencedszer. Az alapvető cél nem változott, mondta a bírálóbizottság elnöke, továbbra is újszerű megoldásokat, a napi tűzoltói gyakorlatba bevezethető taktikákat, elképzeléseket várnak a pályázóktól, vagyis olyasmit, amellyel hatékonyabbá, biztonságosabbá tehető a beavatkozás. Bérczi László hozzátette, időközben kibővítették azok körét, akik pályázhatnak, hiszen éppen tanulmányaikat folytató diákok, hallgatók is beküldhetik dolgozatukat.
Az idei pályázat során tizenegy munkát fogadott be a bírálóbizottság – a témák igen változatosak voltak, akadt, aki a szennyvíztisztítók tűzvédelmével foglalkozott, más a térinformatikai fejlesztési lehetőségeket kutatta, szólt dolgozat a mozgásukban korlátozott emberek haladási sebességének méréséről, a talajszint alatti építmények hőkamerás felderítéséről, de a katasztrófavédelmi kirendeltségek szakhatósági eljárásairól is.
A bizottság tagjai a formai, stilisztikai követelmények megléte mellett természetesen vizsgálták a szakmai tartalmat, az elképzelés újszerűségét, illetve a gyakorlati alkalmazhatóságot. Az országos tűzoltósági főfelügyelő elmondta, a bírálóbizottság két dolgozatot emelt ki a többi közül. Az idei díjat a tűzoltási és műszaki mentési műveletek során történő ajtónyitás technikájának fejlesztési lehetőségeivel foglalkozó,
Kopp-Kopp jeligéjű pályamunkájával Dombrády Gábor tűzoltó főhadnagy, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság katasztrófavédelmi műveleti szolgálatának tagja érdemelte ki. A bírálóbizottság emellett úgy döntött, hogy különdíjjal jutalmazza Balázs Mihály Ádám tűzoltó századost, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság harmadik kerületi parancsnokságának szolgálatparancsnokát, aki Konténer jeligével a Li-ON akkumulátoros gépjárművek tűzoltástaktikájával, valamint azzal a kérdéssel foglalkozott, hogyan vethetők be a cserefelépítményes hordozójárművek az elektromos és hibrid meghajtású autókban keletkezett tüzek oltásánál.
A díjak átadását követően az országos katasztrófavédelmi főigazgató általános helyettese úgy fogalmazott, számít arra, hogy a főhadnagy és a százados tovább folytatja a kutatást, és a következő pályázatra akár más területekről hoznak ötleteket. Erdélyi Krisztián nemcsak a két díjazottnak gratulált, hanem köszönetét fejezte ki azoknak az embereknek is, akik segítették a dolgozatok elkészültét.
A ceremóniát követő kötetlen beszélgetés során kiderült, Dombrády Gábor saját bőrén tapasztalta, milyen gyakran kell ajtót felnyitni: a nyíregyházi tűzoltó egyesülethez – amelynek ő is tagja – érkező tájékoztató üzenetek fele ilyen beavatkozásról szól. Körbejárta hát a témát, megvizsgálta a külföldi eljárásokat, beszerezte a szükséges felszereléseket, még egy többször használatos ajtót is készítettek a kollégákkal, azon dolgozták ki csaknem károkozás-mentes technikájukat, amely a hírek szerint a biztonsági ajtóknál is beválik.
Balázs Mihály Ádám pedig azt mondta el, az egyre jobban elterjedő, tisztán elektromos és hibrid járművek késztették gondolkodásra: vajon hogyan is lehet megoldani az ilyen járművekben keletkező tüzek esetében azt, hogy vízbe lehessen meríteni a gépkocsit, ami esetükben az egyetlen módja az oltásnak.
Katasztrófavédelem, Fotó: Szőke Péter BM OKF