Nyaralóhajókkal a Felső-Tiszán
- Írta: Kelet.hu
- Közzétéve Helyi hírek
Az elmúlt években sokan keresték a választ arra a kérdésre, hogyan lehetne jobban kihasználni a Felső-Tisza vidékének páratlan természeti adottságait, és meghosszabbítani azt az időt, amit a turisták ebben a térségben töltenek.
illusztráció!
Mindkét esetben megoldást jelenthet a nyaralóhajózás: a programot a Tiszán és a Bodrogon indítja el az állam – azért itt, mert ezek a folyók a Tisza-tóval és a Keleti-főcsatornával együtt ideálisak a nyaralóhajózók számára. Nyugat-Európa számos országában közkedvelt ez az üdülési forma, ami a népszerűségét annak is köszönheti, hogy ezek a hajók Nyugat-Európában egy rövid képzés után, vezetői engedély nélkül is vezethetők.
– Ez nem lesz másként hazánkban sem – mondta a Kelet Magyarorszg napilapnak Baráth Gergely projektvezető, aki hozzátette: az ilyen típusú hajók vezetése engedélyhez kötött, ám a nyaralóhajózás rendszerében lévő járművek esetében ezen könnyítenek: azok, akik megfelelnek a kritériumoknak, egy rövid oktatás után vezethetik ezeket. – Szigorú szabályoknak kell megfelelniük a hajókat bérlő családoknak vagy baráti társaságoknak: így például a hajóskapitány nem fogyaszthat alkoholt, de az is kikötés, hogy a hajón legalább két felnőttnek mindig tartózkodnia kell. A rendszerben lévő járművek tartózkodási helyét és mozgását folyamatosan figyelik majd a program szakemberei, így ha bajba kerülnek, azonnal érkezik a segítség, de azt is jelzik a kapitánynak, ha például vihar közeledik – mondta a projektvezető.
Kerékpár a hajókon
A Mahart Zrt. húsz francia gyártású nyaralóhajót vásárolt (az első tíz hajó 2019-ben, a következő tíz jövőre érkezik Magyarországra), ezek között vannak négyszemélyes, hatszemélyes és nyolc férőhelyesek is. Mindegyiken kétágyas kabinokat alakítanak ki, a fedélzeten van berendezett konyha és fürdőszoba is. A hajók sebességét maximálják, a kialakításuk gyerekes családoknak és mozgássérülteknek is ideális.
Minden hajón lesznek kerékpárok, a nyaralóhajózás infrastruktúráját pedig úgy alakítják ki, hogy az érintett folyószakaszon épülő kikötőkből a turisták kerékpárral el tudják érni a 20–30 kilométeres körzetben található látványosságokat, így a fejlesztés a folyók tágabb környezetére is pozitív hatással lesz.
Baráth Gergely azt mondja: azt szeretnék elérni, hogy a családok vagy baráti társaságok, ha kikötnek, használják a kerékpárutakat, és járják be az adott vidéket – Szatmárban például a középkori templomok útját. – A nyaralóhajózás európai szerelmesei minden bizonnyal szeretni fogják a magyar vizeket, mert amíg Nyugat-Európában főleg mesterséges csatornákon járnak a hajók, addig itt az érintetlen természetben hajózhatnak.
Tesztüzemmel indul
A fejlesztéshez kikötőépítés is tartozik: az első báziskikötő Kiskörén, a második pedig Tokajban épülhet meg, ezeken kívül még tíz kisebb kikötőt is kialakítanak, 2020 után pedig a Keleti-főcsatornát és a Tisza Dombrád előtti szakaszát is bevonják az útvonalak közé.
– Minden olyan ponton szeretnénk kikötőt létesíteni, ahol érdemes kerékpárral elindulni a környékre, a felső központot pedig Vásárosnaményban képzeljük el, ahol jelentős kajak-kenu fejlesztés is megvalósult – mondja a projektvezető, aki szerint évek múlva akár 100-200 nyaralóhajó is lehet a hazai folyókon – ugyanekkora vízfelületen Hollandiában, Német- vagy Franciaországban ugyanis 150 hajó is üzemel. A felső-tiszai nyaralóhajózási program nyáron a teszt- és próbaüzemmel indul, jelentkezni szeptembertől lehet. A hajók szezontól függően napi 12–18 ezer forint/fő ártól foglalhatók, ebben benne van a kikötés és a szállásdíj, valamint az üzemanyag költsége is.
SZA/ Kelet.hu