MK NemzKonz ADS 1200x150px 1122

Bejelentkezés
Frissítve: 2025 Jan 20, 22:21

23 kilométer hiányzik ahhoz, hogy elérje a magyar-ukrán határt az M3-as autópálya

  • Közzétéve Helyi hírek

Kvízkérdés is lehetne: mikor indult el a fővárostól az M3-as autópálya, azaz mikor adták át az első szakaszt? Nos, 41 évvel ezelőtt vehették birtokba a Budapest XV. kerületét, azaz Rákospalotát és Gödöllőt összekötő útrészt.

m3

Most pedig ott tartunk, hogy egészen Vásárosnaményig, 280 kilométeren át lehet haladni a sztrádán.

Mindössze 23 kilométer hiányzik ahhoz, hogy az aszfaltkígyó elérje a magyar-ukrán határt. Az uniós közbeszerzési értesítőben olvasható felhívás szerint a nyertes vállalkozónak kétszer két forgalmi sávos autóutat kell megterveznie. Az útszakaszon négy külön szintű csomópont és egy kétoldali egyszerű pihenőhely épül.



– Vásárosnamény, a Bereg szíve, igen sokat köszönhet az elmúlt évek közlekedéspolitikai döntéseinek. Ez egyfajta lehetőség és igen komoly felelősség is, amivel próbálunk élni és nem visszaélni – fejtegette Filep Sándor, Vásárosnamény polgármestere.

– A megindult fejlődés és a munkahelyteremtés egyik alappillére az M3-as autópálya megépítése volt. Ezáltal számos munkahelyteremtő beruházás indult el, és a folyamat még most is tart. Tendenciaszerűen jellemző városunkban, hogy eddig a helyi vállalkozások bővültek, fejlesztettek, gazdasági erejüket, forrásaikat itt fektették be. Ez továbbra is komoly lehetőség, kiegészítve azzal, hogy a jövőbeni beruházók számára is megteremthetjük annak lehetőségét, hogy még vonzóbbá tegyük fejlesztési elképzeléseik megvalósítását. Azaz megvan a nyitás lehetősége minden vállalkozás és multinacionális cég irányában. Az ipari területünk tovább bővíthető. A megye számára elsődleges bekapcsolódni az országos és az európai közlekedési hálózatba. Az autópálya közelsége meghatározó jelentőséggel bír. Minőségi utak, minőségi áruszállítás. Fejlődő gazdaság, fuvarozási cégeink megerősödtek.

– A térség lakossága alapvetően mezőgazdaságból él. A zöldség és a gyümölcs szállításának gyorsaságát az autópálya közelsége jelentősen megkönnyíti. Több olyan gyár és cégcsoport van (Austria Juice, Swiss Krono, Kiss B. Ker. cégcsoport, Siti Trans, Balázs Sped, Frontalit Kft., és még sorolhatnám) a városban, amely előretekint és jelenleg is fejleszt. A vásárosnaményi autópálya-mérnökségi telep kibővítésével a munkahelyek száma is növekedni fog.



– A jelenlegi veszélyhelyzet átírja mindennapjainkat, de mi is hisszük, hogy mindennek az alapja a munka. Ahhoz, hogy a veszélyhelyzet lejártát követően azonnal elinduljunk abba az irányba, amerre az év első két hónapjában gondolkodtunk, akkor még ha takaréklángon is, de dolgoznunk kell. Nem adjuk fel, sőt, alaposabban átgondoljuk a kerékpáros turizmusban, a vízi turizmusban, a középkori templomok útja csodáiban, a lovas turizmusban és a vadászati turizmusban rejlő lehetőségeket.

Ezek a lehetőségek épp az M3-as autópálya megépítésével váltak még gyorsabban elérhetővé minden magyar ember számára.

– Vásárosnamény egy vendégszerető kisváros, kitűnő turisztikai adottságokkal, ahol a turizmus már a 70-es években megjelent. Sokak számára azért volt mégis felfedezetlen vidék, mert „Isten háta mögött” láttak bennünket. Nekünk nem mellékes, hogy milyen mértékben tudunk bekapcsolódni a hazai és a nemzetközi turisztikai vérkeringésbe, ezért is volt nagy jelentősége, amikor az M3-as autópálya már Vásárosnamény határáig ért, így elérhető közelségbe kerültünk a fő belföldi küldőterületeinktől. Az M3 folytatása csak újabb előnyöket fog jelenteni, az Ukrajnába irányuló forgalomból Vásárosnamény és a beregi települések is profitálhatnak.

– Szabolcs-Szatmár-Bereg megye számára különleges jelentőséggel bír az M3-as autópálya, hiszen a közlekedési feltételek erősödése mellett számos gazdaságélénkítő hatással erősíti a megye közösségét – kezdte reagálását a Beregdaróchoz ezer szállal kötődő Baracsi Endre, a megyei közgyűlés alelnöke.




– A stratégiai programunkban azt a célt fogalmaztuk meg, hogy egy olyan megye legyünk, ahol „jó élni, de ahová jó visszatérni is”, tehát az autópálya-fejlesztés abszolút ezt szolgálja. Ha az előnyöket nézzük, akkor természetesen a legkézenfekvőbb a megközelíthetőség javulása, amely ezzel a fejlesztéssel pontosan azt a részét érinti a megyének, melynek erősítése kiemelt szerepet kapott a területfejlesztési programunkban. Az „élhető vidék” egyik célterülete a Szatmár-Bereg.

– Az autópálya továbbépítése a megye gazdasági, turisztikai életében is jelentős erősödést hozhat, és emellett kiemelném a lakosság, a közösségek életében, a mindennapokban, a komfortérzetben betöltött szerepét, hiszen így az életünk, a mindennapjaink is könnyebbé, egyszerűbbé válnak. Akár a munkába járás, a mobilitás, a közszolgáltatások elérése gyorsabb, jobban tervezhető lesz. A biztonságos közlekedés feltételeinek javulása pedig egyértelmű.

A nemzeti összetartozás évében pedig külön ki kell emelnünk a beruházás határokon átívelő hatását is, hiszen a gazdasági előnyök mellett jelentős pozitív hatása lesz a határon túli magyarság mindennapjaira is.

– Az autópálya közeli települések, sőt, az egész térség még inkább bekapcsolódik az ország vérkeringésébe.

Beregdaróciként emlékszem azokra a gyerekkori élményeimre, amikor almát szállítottunk Budapest mellé, és lényegében majd egy egész napba került, mire felértünk. Ez ma már csak pár óra, és a pálya tovább építésével még inkább lecsökken ez az idő. A munkavállalás, a családok fenntartása is egyszerűbbé válhat, és ennek a következtében a szatmár-beregi térség vonzereje is nő, mind a lakhatás, mind a befektetések szempontjából. A turisztikai, értékeink pedig szintén előtérbe kerülhetnek, hiszen akár az érintetlen természetben, akár az örökségünkben számtalan olyan értékünk van, amelyre büszkék vagyunk, és szeretnénk is megmutatni mindenkinek – jegyezte meg végezetül Baracsi Endre.

Ladányi Tóth Lajos/szon.hu

idővonal:
1998: elkészült a 114-es kilométerszelvényig, Füzesabonyig vezető pályarész.
2002: a 174-es kilométerszelvényig, a polgári csomópontig haladtak az építéssel.
2004: átadták a Görbeházáig érő szakaszt.
2006. augusztus 5.: elkészült a Nyíregyházát elkerülő szelvény.
2007. augusztus 31.: megnyílt a Görbeháza–Nyíregyháza közötti újabb 41 km-es útpálya.
2013. január 16.: birtokba vehette a forgalom a Nyíregyháza–Őr közötti 33,8 km-es szakaszt.
2014. október 10.: átadták az Őr-Vásárosnamény közötti 11,9 km-es szakasza.

 

pizza