Hatékony eszköz, ami levadássza a mobilozó autósokat
- Írta: kreszvaltozas.hu
- Közzétéve Érdekességek
A Holland Rendőrség horvát és portugál szakértőknek mutatta be a MONOcam-et az Európai Közlekedésbiztonsági Csereprogram (EURSE) projekt keretében.
A MONOcam nevű eszközt a hollandok három éve használják, és azért fejlesztették ki, hogy a rendőrök ellenőrizni tudják, hogy a jármű vezetője kézben tartva használja-e a mobiltelefonját. Az eszköz fejlesztésekor fontos szempont volt, hogy az ellenőrzés végrehajtható legyen akkor is, ha a sofőr a készüléket lejjebb tartja, a kormány mögött.
A MONOcam-et ezért rendszerint felüljárókról alkalmazzák, mert onnan jobban belátni az utastérbe. A rendszer működése viszonylag egyszerű: amint az út szintjénél magasabban elhelyezett, így enyhe ferdeszögben lefelé néző kamera egy sofőr kezében mobiltelefont észlel, a képrögzítés megkezdődik. A felvételeket a rendszer a gépjármű rendszámával együtt automatikusan továbbítja. A kiértékelést végző személyzet ellenőrzi a felvételeket, azok bizonyító erejének meglétét, amelyet követően elindul az eljárás.
A kamera használata nemzetközi figyelmet keltett más rendőrségek részéről is. A közelmúltban a luxemburgi rendőrség és a szakminisztérium küldöttsége látogatott Hollandiába, hogy megvizsgálja a MONOcam működését és alkalmazását. Most horvát és portugál szakértőknek mutatták be a készüléket. A nemzetközi figyelem nem véletlen, a tapasztalatok egyre gyűlnek az alkalmazásról. A németországi Rheinland-Pfalz tartományban hamarosan befejeződik a két helyszínen, fél évig tartó tesztüzem. A tapasztalatok itt is pozitívak. Az első teszthelyszínen, Trier közelében a kamera három hónap alatt összesen 327 sofőrt fényképezett le a fülükhöz tartott mobillal a kezükben. A büntetés emiatt Németországban 100 euró, illetve 1 büntetőpont. Hollandiában jelenleg 380 eurós a büntetés a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon esetén, ezt a bírságot 2024-re megemelik 420 euróra. A MONOcam használata óta Hollandiában több, mint 68 ezer szabálytalanságot rögzített.
Jogvédők ugyanakkor támadják a közút folyamatos monitorozását, de a német belügyminisztérium szerint az emberi élet védelme magasabb fokú társadalmi érdek, és a rendszer kizárólag a jogsértők adatait tárolja.