A Kraszna és hídjai Olcsvánál
- Írta: Tóth Mária
- Közzétéve Érdekességek
Nemrégen volt olvasható az interneten egy dolgozat, amely a vásárosnaményi Tisza-híd történetét írja le. Megragadta a figyelmemet az évszám, amely az első Tisza-híd építési dátuma. Olcsvánál a Kraszna folyón már ettől jóval korábban híd állt.
Ez a híd még akkor épült, amikor a Kraszna még folyó volt. Különös folyócska volt ez a Kraszna. Erdélyből indult észak felé, átszelte az Ecsedi-láp végtelen mocsárvilágát, és Olcsvánál a Szamosba torkollott. Míg élt a nagy láp, annyira ketté osztotta ezt a folyócskát, hogy a láptól északra eső, tisztább vízü lefolyásos szakaszát külön folyónak tartották a az itt élő élő emberek. Ezt a szakaszt már 1297-től Crazna néven nevezték. Ez a szakasz volt, amely Olcsvát átszelte.
A Kraszna és hídja Olcsvánál©Huszti István (Légből kapott)
A XVI. században Olcsvának már erődített kastélya volt, amelyet 1561-ben Ferdinánd hadai megostromoltak és elfoglaltak. Arról nem sikerült adatot szerezni, hogy akkor volt-e már híd A Krasznán a várhoz.
Később évszázadokon át a Károlyi család birtokában volt a falu. Írásos dokumentum alapján, „1659. október 18-án I. Leopold király Károlyi Lászlónak a Kraszna folyón épített hídját vámjoggal ruházta fel”. Tehát ekkor már állott a híd. Ez a híd hasonló lehetett ehhez az ábrázoláshoz, amely a a XVIII. század elején készült, amikor a kastélyt Károlyi Sándor újjáépítette.
A Kraszna folyó az 1890-es évekig Olcsvánál a Szamosba torkollott, ez a térkép jól mutatja. Az Új Kraszna-csatorna még nem épült meg.
A folyó alsó szakaszát ez után helyezték át oly módon, hogy az Ecsedi-láp lecsapolására a Krasznának új medret ástak.
„A leendő meder helyét először 24 ökörrel vontatott, mély járatú kétszárnyas ekével felszántották, majd az így felhasított földet a munkások kosarakban hordták ki a töltésbe. Ahol vizes, sáros volt a föld, ott teknőkbe lapátolták, és abban hordták ki a mederből.”
Ez a munka Károlyi Tibor felügyelete alatt tartott. (Róla nevezték el az Olcsva határában épült belvízlevezető szivattyú telepet Tibor-telep néven.)
Az új, ásott Kraszna-csatornára új hidat kellett építeni.
„Az olcsvai úton 50 m-es, fajárdával ellátott híd épült. Az összes zsilip 1898 tavaszi víznél, rendeltetésüknek átadottak.”
Ezzel egyidőben a Kraszna folyónk sorsa megpecsételődött. Vásárosnaménynál a Tiszába ömlő csatornát nyitották meg, ugyanakkor elzárták Olcsvánál az eredeti folyó Szamosba ömlő torkolatát. Azóta lefolyástalan „Holt-Kraszna”, vagy a nép nyelvén „Ócska- Kraszna” csupán.
A híd megépítése után került sor a régi fahíd lebontására, melyről 1902 évben négy alkalommal is történt levélváltás az olcsvai elöljáróság és Szatmár vármegye alispánja között. Ebből az évből maradt fenn az olcsvai Holt Kraszna meder kiürítéséről szóló levelezés is.
A felrobbantott híd a 30-as években
Ezt a szép, 1898-ban átadott hidat a német csapatok 1944 őszén felrobbantották. A faluból más kivezető út nem volt, csak Olcsvaapáti felé a Szamoson lévő kompon. Szükség volt egy új ideiglenes híd megépítésére. Ez a híd szintén fából épült, talán azért, hogy a felrobbantott híd megépítésére hamarosan sort kerítenek. (Idáig sajnos nem találtunk erről a hídról képet!)
Az ideiglenes fahíd teljesen a folyómeder szintjére épült, a töltésekről kövezett út vezetett hozzá. A híd teherbírása nem volt méretezve nehéz járművekre, ezért a faluba megindított helyközi buszjárat sem tudott átkelni rajta. 1968-ig a buszjárat végállomása még kinn a „tanyán”volt, szemben a mostani ravatalozóval.
Amikor magas volt a Kraszna vízállása, sokszor elöntötte a híd járó felületét is, ezért csak saját felelősségre lehette gyalog közlekedni rajta. Többször előfordult, hogy édesapám a hátán vitt át a hídon, hogy be tudjak menni az a Gimnáziumba. Volt olyan árvíz is a Krasznán, hogy töltéstől töltésig ért a víz, a fahíd ki sem látszott a vízből, sőt még a mederparton lévő fákból is csak kevés látszott. Ilyenkor csónakkal vittek át bennünket a buszhoz.
Az ideiglenes fahíd sokáig szolgálta a falut, majd csak 1968-ban épült fel a korábban felrobbantott híd helyére az új híd.
Az 1968-ban átadott új Kraszna-híd. A régi szebb volt!
Tóth Mária / Emlékképek Olcsváról