40 éve írták - Első osztály?
- Írta: Háromhatár
- Közzétéve Érdekességek
Szeptember 14-én a 12,35- kor induló gyorsvonattal utaztam Budapestre - írta Harcsa Tiborné nyíregyházi lakos 40 évvel ezelőtt a Kelet-Magyarország olvasóink küldték rovatában.
Első osztályú jegyet vettem, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy kulturáltabb körülmények között utazom majd. Három kocsin végigmentem, míg eljutottam az első osztályúhoz és letelepedtem a 19 —37041-es számú kocsiban, az 56-os ülésre, az ablak mellé.
Felakasztottam világos ballonkabátomat — a leszállás idejére kátrányos lett. A szemben lévő ülés rongyosra kopott (nem rongált) szövete alól kicsüngött a kék-fehér csíkos vászon és a piszkosszürke laticel.
Azon is el kellett gondolkodnom leülés előtt, vajon mikor porszívózták ezeket az üléseket? Minden ablak és a padló az egész kocsiban , piszkos volt. A W. C.-csészéből egy darab hiányzott, víz, szappan, kéztörlő nem volt. A másodosztályhoz is méltatlan körülmények között utaztam, de drágábban.
Egy kis történeti áttekintés: Akkor a Kelet-Magyarország főcímén még jelen volt a "Világ proletárjai egyesüljetek" szlogen 1990.ig ott is maradt. Ebben az évben (1984-ben) Csernyenko volt hatalmon a Szovjetunióban és mi itt Magyarországon csak két fajta belföldi vonatot ismertünk, a gyorsat és a személyt. A gyorsvonat csak a városokban, a személy minden megállóban és megállóhelyen megállt. Bő 3 óra volt az út Budapestig gyorsvonattal, de pénteken és vasárnap mindig tele volt. Autóval feljutni a fővárosba szűk 5 órát tartott (kis forgalomnál) igaz akkor 4-500 forintból megjárható volt Szabolcsból. Az M3-as autópályát ingyenes lehetett használni, de csak Hatvanig volt kész.
A vonatokon nem létezett a helyjegy fogalma, (csak a nemzetközi Expressz vonatokon) mindenki oda ült, ahova sikerült neki... és bizony abban az időben kevesen vették igénybe az 1. osztályú kocsikat, főleg a vasúti tisztek utaztak rajta, természetesen ingyen jeggyel. No és hogy mit mászkált anno a hölgy három vagonon keresztül, mire megtalálta az 1. osztályt? Az első osztályú kocsik mindig a vonat elején voltak! Utána a büfékocsi (már ha volt), ez volt az elválasztó a másod osztálytól.