MK NemzKonz ADS 1200x150px 1122

MK voks2025 1200x150 0401

Bejelentkezés
Frissítve: 2025 Apr 27, 10:58

Így ismerhetjük fel az álhíreket!

A hazugság egyidős a beszéd készségével. A kamuoldalak NEM az igazságba csomagolnak ferdítéseket, ők aljas csomagolóanyagot használnak, amelyek az érzelmi nyomógombokat célozzák meg.  

alhir

Az információfogyasztás szokásaink átalakultak, a legtöbben nem az adott webes portálon böngésznek, hanem Facebook hírfolyamon mások által megosztott kattintásvadász álhírekből tájékozódnak. Durván szaporodnak a hitvány pénzgyárak, a minden hozzávalót "belefőzve" tálalják a hamis híreket, amit a hiszékeny olvasók simán bekajálnak, sőt, meg is kínálnak belőle mindenkit.

Leginkább most a jóhiszemű emberekhez szólunk, nekik állítottuk össze a következő listát segítségül, hogy hogyan ismerjék fel az álhíreket.

NAGYBETŰS címadás vagy felvezető szöveg

Figyelemfelkeltő taktika, valós hírforrások nem alkalmazzák. Ha ilyennel találkozunk, igen nagy eséllyel hazugságba botlottunk. Gyanakodjunk, ha egy oldal az ARCUNKBA ORDÍTVA AKAR MEGSZÓLÍTANI TARTALMAIVAL! 

Kattintásvadász bevezetők

A kamuportáloknak a megosztások száma és nagyobb olvasottsága több pénzt jelent, ezért direktben fel is szólítanak ezen tevékenységre:

"- Ossza meg legyen kedves, aki nem ért egyet! 

- Egy megosztással fejezzük ki elismerésünket!

- Nem kérek mást tőletek, minthogy támogassátok őt pár biztató szép szóval és egy megosztással!

- Nem kér mást, csak olvassátok el szívszorító üzenetét!

- XY szívbemarkoló nyílt levele!- "Ezúton kérem drága követőimet, hogy egy megosztással támogasson bennünket, talán elér üzenetem az illetékesekhez!" 

- Osszátok, hogy mindenki láthassa milyen aljas világban élünk és már semmi se szent az embereknek! 

- Kétségbeesetten fordult a XY az emberekhez: "Könyörgöm olvassátok el kérésem!"

- Kérlek segítsetek neki néhány jó szóval örömet szerezni!

- S.O.S! Borzalmas tragédia történt!!

- Tiszteljük meg emlékét egy megosztással!

- Kevesen tudják, mire jó! Osszátok!

- Botrány; döbbenet; nem fogod elhinni; hihetetlen; ami ezután következett…; kitálalt…; titok/igazság; ilyet még nem láttál."

stb…

A hiteles média ügyel rá, hogy ilyen olcsó trükkökkel nem manipulál. Egy komoly sajtótermék célja a tájékoztatás, nem pedig a szenzációhajhászás. Nyilván a bizonytalan nethasználókban ezek a felvezetők keltik fel a figyelmet, érzelmi zsarolással provokálják ki a kattintást, amivel beterelik az olvasókat tartalmaikhoz. Pedig már a klikkvadász bevezetőből egyértelműen állást foglalhatunk, ÁLHÍR.

A kamuhírek közzétételük célja az, hogy minél több látogató legyen az oldalon, az olvasókat ugyanis pénzre váltják. Gondolati játék: egy kattintás, csörren az érme valaki malacperselyében - még egy katt, még egy fémpénz koppan valahol hangosan. Legyünk óvatosak, hogy kit "támogatunk" klikkeléssel!

A videó a megosztás után rögtön indul!

NE tegyük, ne osszuk, nem érdemlik meg! Nincs mögötte lejátszás! Az elérések tovább növelhetők "videóval", amelyet csak továbbosztás után lehet "megnézni". Megzsarolnak, mert amíg nem sokszorosítod üzenőfalon, addig nem mutatják meg. De utána sem, mert két képből illesztik össze, ezért van az, hogy minden "videó" egységesen 3 perc 35 másodperc terjedelmű. Többek közt onnan ismerheted fel, hogy kamuoldalba futottál bele, hogy a tartalom megtekintéséhez megosztásra köteleznek. Mindig kételkedj továbbadni olyasmit, amit előtte nem láthattál! 

Szörnyszülöttek és óriási állatok

Ócska photoshop képek és újonnan felfedezett szörnyek, amelyek csak a mesében léteznek, de léteznek hiszékenyek is, akik kattintanak. Ezeket szenzációhajhász címekkel is látják el, pl. "Szörnyű dolgot húztak ki egy cápa szájából, még élt a szerencsétlen, mikor kíhúzták". Természetesen a tartalom nem támasztja alá, de szinte mindegy is, hogy mi van a szövegben, a lényeg a kattintás. 

Óriásvihar, szupercellák, durva időjárásjelentés

"12-es erősségű tornadó tart Budapest felé, Magyarország nem látott még ilyet."- és hasonló szenzációhajhász társai. A gyanútlan olvasó persze kíváncsi, de a hangsúly azon van, hogy kattintson a reklámtól és parazitáktól hemzsegő kamuoldalra. A szépkorúakat a legkönnyebb itt megvezetni, hiszen jól tudjuk, hogy az időjárás változása az ő szervezetüket jobban megviseli. 

A portál neve megtévesztően hasonlít egy ismert oldalra

Alaptrükk a kamulapok között, hogy a gyakorlatlan internetezőket úgy a legkönnyebb megtéveszteni, ha hasonlít egy létező, ismert portál oldalára. Azért mert egy felületnek hangzatos nevet adnak, közel sem biztos, hogy a Digitális Média Kft. képviseli, sokkal inkább az átverés a cél.

- Aljas hazugságot terjeszt Vajna Tímeáról az NLCafé!
- Nézze csak meg jobban azt a linket!
- Hm, úgy látom, ez NLCAFÉ.ME. ...

alhir 1

A magyar nyelvű álhír- és kamuoldalak általában nem .hu végződésű domaineket használnak, mivel azokra szigorú szabályozás vonatkozik, törvényesen bejegyzettek és állításukért felelősségre vonhatók - ellentétben egy .me, .blogspot.com, .club, dobbenetes.com, .eu, .com, stb. végződésűdomainre. A .info végződést pedig elsődlegesen tájékoztatási céllal működő oldalaknak szánták, amelyet szintén előszeretettel használnak a kamukirályok.

Impresszum

Ez már pici nyomozást igényel, de megéri körülnézi a weblapon. Az elekronikus kereskedelmi törvény ugyanis 2008-tól előírja a weboldalon az impresszum kötelező tartalmi elemeit, pl. szolgáltató neve, elérhetősége, székhelye, adószám, stb. Ahol nem találsz felelőst, nincs kiadójuk, nincs beazonosíthatóság, senkihez nem lehet kötni a cikkeket, onnan menekülj! 

Hivatkozás

A valódi újságírók mindig feltüntetik a forrást, amelyből dolgoznak. Ha egy cikkben nincs hivatkozás, nem támasztják alá az állításukat, kezdhetünk gyanakodni, hogy hamis a hír. 

Ellenőrizzük más oldalakon is, amit olvasunk!

Lássuk be, ha tényleg egy ismert ember öngyilkosságot követne el, az vezető anyag lenne minden ismert hírportálon. Ha nem írnak a tragédiáról, annak bizony oka van, de nem az, hogy a "média elhallgatja". Mivel a kamuhírek sosem történtek meg, ezért a fősodrú média ezekről nem is tájékoztat. Egy adott hír kapcsán érdemes a hírességek személyéhez köthető Facebook oldalukat is meglátogatni, mert gyakran cáfolják a róluk szóló hamis cikkeket (vagy éppen kiderül a hírfolyamából, hogy pl. a kamuhír állításával ellentétben köze nincs hozzá). 

Hírességek álhalála

Aljas lájkvadászat ismert emberek valótlan halálhírét pénzre váltani, a leghitványabb kamuoldalak pedig még emelik is a tétet: "A lájk itt a részvét jele!" jellegű felszólításokkal. Még gusztustalanabb, amikor sérült hírességek személyével élnek vissza, leggyakrabban Michael Schumacher állapotról szoktak valótlan híreket közölni.

Sajnos bizonyos témákra heves érzelmekkel reagálunk, így gondolkodás nélkül sokszorosítunk, hogy más is osztozzon a "szívszorító fájdalomban". Ráadásul feleslegesen gyászt, szomorúságot, ijedtséget okozunk ezzel, miközben az ismert embereknek is kellemetlen szembesülni saját halálhírükkel, majd megmagyarázniuk, hogy élnek.

Csodagyógyulások orvos nélkül

Bicskanyitogató átverés a rákos betegeknek gyógyulást ígérő kamuoldalak, különösen, ha ezekhez megvásárolható kamutermék is társul. Megnyitva az adott cikket hadovázás lesz kuruzslásokkal, a lényeg az elhelyezett reklámokban rejlik, mint pl: "Megrendelheted a rák ellenszerét!", vagy"Visszanyerheted az egészséged a csodatévő kapszulával.", továbbá"Rákgyógyító speciális gombakészítmény!". A csalók sok-sok ember pénztárcáját rabolják ki, akinek talán ez lehet az utolsó mentsvára, de önmagában az is pénzt termel egy oldalnak, ha nem vásárolnak, csak a hirdetésre kattintanak. 

Ámenezés

Végtelenül elképesztő, hogy ennek létjogosultsága van az interweben, borzalmas szembesülni azzal, mikor ámeneznek a kommentfolyamban. A vakbuzgó hittel rendelkezők szó szerint vakok, mert az átveréseket kritika nélkül elhiszik és ráadásul meg is osztják a hírfolyamban. A legfelháborítóbb formája, amikor szerencsétlen sorsú emberek, de különösképp kisgyermekek képeit teszik közzé, érzelmi zsarolással felszólítva a közönséget ámenezésre. Szörnyen brutális végtagjukat vesztett, rendellenességekkel született, vagy rákos betegeket, illetve intenzíven kezelt gyermeket látni, akikből csövek lógnak ki, de az is szomorú, hogy ez működik, mert tonnaszámra írják alá az áment, amit a csalók pénzre váltanak. És ahelyett, hogy ezek az emberek ténylegesen tennének valami jót ebben a társadalomban, inkább megelégszenek az ájvékolás haszontalanságával.

Kamunyeremények

Zuckerberg nem osztja szét a vagyonát, de lájkokért sem fogunk iPhone-t nyerni. A "sorsolás" nagyszerűen kiaknázható kattintással, a jól hangzó álnyeremények a fészoldalaik duzzasztásához kellenek (onnan beterelik "megdöbbentő" tartalmaikkal a felhasználókat kamuoldalaikra). A tömeget elkápráztatja, hogy gyorsan és munka nélkül pénzeket/tárgyakat "nyerhetnek", a legpofátlanabb szélhámosok pedig autókat és lakásokat is "sorsolnak".

Ekkor már azok is bekapcsolódnak, akik szinte biztosak abban, hogy átverés, de egy megosztás nem kerül semmibe, hátha… Szemfényvesztés, ráadásul megint csak a csalókat támogatjuk. Gondoljunk bele és  fordítsuk meg a gondolatmenetet. 10-20 ezer Facebook megosztásért megérné kisorsolni lakást, autót, vagy többszázezres okostelefont? A trükk az illúzió, nyeremény és sorsolás nincs, max. hasraütésszerűen kiraknak pár tucatnevet (pl. Kiss Jánosné, Horváth László), ami nem beazonosítható (nyilván ezért nincsenek alatta ujjongó emberek, akik megköszönik hozzászólásban, hogy ők lettek a szerencsések). 

Biztos, hogy van még, hogy lehetne még folytatni, de ezeket elsajátítva már egy masszív alappal rendelkezel a kamuhírek felismeréséhez. Igazán rutinos pedig akkor leszel, ha hozzászólásban a hiányos listánkat már ki is tudod egészíteni. Ahogy a tudomány csodáit, pl. az atomenergiát, úgy az internet csodáit is  az emberiség egy része gonosz célokra használja. Gondold végig, járj utána, hogy stimmel-e, amit olvasol. Kételkedj. Ne mi győzzünk meg, hanem a tények, amiket találsz.

Ne az nyerjen, aki hangosabban beszél, hanem az, aki igazat.

Forrás: Fakepalm

További információ!

MK voks2025 700x700 0401

Helyi reklám!

FAHÁZ PRESSZÓ, GERGELYIUGORNYA

Molinó 1