Bejelentkezés
Frissítve: 2024 May 7, 19:23

“Sok kicsi sokra megy” – tehetséggondozó program a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban

  • Közzétéve Helyi hírek

Nagy sikerrel zárult a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban a „Sok kicsi sokra megy” elnevezésű tehetséggondozó program, mely a Nemzeti Tehetség program (NTP) „A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben”című pályázat keretében valósult meg a 2016/2017-es tanévben.

besi 1 digitalis fenykepezes

A program elődleges célja a 9-12. évfolyamos diákok – különös tekintettel a lányokra – természettudományok iránti érdeklődésének felkeltése, a STEM területek iránti elköteleződésük támogatása a felfedeztetető tanulás (IBL) valamint a felelős kutatás és innováció (RRI) módszereivel. A négy pillérre épülő programunkat úgy állítottuk össze, hogy a tehetségígéreteket és a szunnyadó tehetségeket minél hatékonyabban tudjuk megszólítani.

Számukra egy komplex program keretében a tanulásmódszertani és önismeretei foglalkozásokon, neves előadókkal való személyes találkozások révén, a felfedezési tapasztalatokat nyújtó sokszínű foglalkozások alkalmával valamint az egy – és kétnapos tanulmányutakkal a természettudományok iránti elköteleződésüket és számos kompetenciájuk fejlődését tudtuk segíteni.

besi 2 hangya balazs

A tehetséggondozó program foglalkozásait úgy állítottuk össze, hogy diákjaink a hétköznapi élethez nélkülözhetetlen természettudományos ismeretekre szert tegyenek, önállóan tudják értelmezni a körülöttük lévő világ természeti jelenségeit, értsék a szervezetükben lezajló folyamatokat, és felelősen gondolkodjanak a környezeti és természetvédelmi problémákkal kapcsolatban is.

A tehetséggondozó program interdiszciplináris (több tudományt, szakterületet érintő) személettel összeállított tevékenységközpontú alkalmain a biológia, kémia, fizika és földrajz tudományok néhány, a hétköznapi élethez szorosan kapcsolódó területének mélyebb megismerése történt. A felfedeztető tanulás módszert (IBL) alkalmazva a diákok problémákat fogalmaztak meg, megfigyeltek, vizsgálódtak, kísérleteket terveztek és végeztek, adatokat gyűjtöttek, értékeltek, összegeztek és vitatkoztak. A biológia foglalkozásokon a mikrovilág megfigyelése, az élő szervezet működésének vizsgálata, környezetvédelmi problémák modellezése történt. A kémia alkalmakon a hétköznapi életben előforduló vegyi anyagok vizsgálata mellett az általunk írt mesék segítségével kémiai fogalmakat, reakciókat fejtettek meg és kísérleteket végeztek. A fizika foglalkozásokon az optikai és fénnyel kapcsolatos vizsgálatok mellett az analóg és a digitális fényképészettel ismerkedtek meg. A földrajzos alkalmakon modelleztek, vulkánt építettek és csillagokat vizsgáltak. A program lehetőséget biztosított arra, hogy diákjainkat a tanulásmódszertani foglalkozásokon a tanulás tanulásában segítsük. Az önismereti alkalmakon lelki fejlesztésükre is gondot tudtunk fordítani, melyhez szervesen kapcsolódott Péter-Szarka Szilvia „Mindset az iskolában: azaz a fejlődésbe vetett hit fontossága” címmel tartott, fejlődési szemlélettel kapcsolatos előadás is.

besi 3 szivarvanyos biokemia

A tanév során öt alkalommal szerveztünk előadást diákjaink számára, akik a pszichológiai téma mellett műszaki, orvosbiológiai, környezetvédelmi és orvosi jövőkutatási témákkal kapcsolatban találkozhattak fiatal kutatókkal. Ezeken a rendezvényeken vendégül láttuk Szabó Lóránt IV. éves villamosmérnök-hallgatót, Hangya Balázs agykutatót, Bán Miklós viselkedésökológust és Meskó Bertalan orvosi jövőkutatót. Örömünkre szolgált, hogy Lóránt és Bertalan személyében két előadónk is iskolánk korábbi tanítványa volt. Ezekkel az előadásokkal közel 500 tanulót sikerült elérnünk és megszólítanunk.

Az egynapos tanulmányút során laborlátogatáson vettünk részt az ELTE Genetika Tanszékén valamint a SOTE Általános Orvosi Kar, Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézetében. A kétnapos terepgyakorlatot a poroszlói Tisza-tavi Ökocentrumba szerveztük. Mindkét tanulmányút szervesen kapcsolódott mind a programban tervezett foglalkozások témáihoz, mind a tanulás tanulásának segítéséhez, hiszen a diákok az ismeretszerzés más, az iskolai kereteken túlmutató módjait ismerhették meg és gyakorlatban próbálhatták ki.

besi 4 terepgyakorlat poroszlo 1

Ily módon a „Sok kicsi sokra megy” program szervesen kapcsolódott a Bessenyei György Gimnázium és Kollégium több évtizedes eredményes tehetséggondozói tevékenységéhez. A pályázat keretében beszerzett anyagok, eszközök, természettudományos, pedagógiai és pszichológiai könyvek mind-mind ezt a munkát segítik és támogatják. A program tevékenységközpontú alkalmai során a diákok természettudományos, matematikai, digitális, anyanyelvi, szociális kompetenciáik, a megismert korszerű tanulásmódszertani ismeretekkel tanulási stratégiájuk, a közös munka és a tanulmányutak során a diák-diák, tanár-diák és tanártanár kapcsolatok fejlődtek.

Bízunk abban, hogy ily módon olyan maturáló diákok hagyják el a Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumot, akik komplex világnézetükkel, inter-és multidiszciplináris szemléletükkel a társadalom kreatív, innovatív, sokoldalúan képzett és művelt tagjaivá válnak.

Reklám: Tünde Esküvői Ruhaszalon az Univerzum Üzeltházban - Kattintson a képre!

tunde eskuvoi ruhak

 

336x280