Megerősítik és megemelik a Kraszna és a Batár folyók mentén az árvízvédelmi töltést
- Írta: Háromhatár
- Közzétéve Helyi hírek
Az elmúlt 25 évben észlelt, sok helyen minden korábbit jelentősen meghaladó, egyre növekvő árvízszintek egyértelműen jelzik, hogy a Felső-Tisza és mellékfolyói mentén meglévő árvízvédelmi töltésrendszer további fejlesztésre szorul.
Fotók a projeknyitó rendezvényről - Bodnárné Varga Éva
Gyakori jelenség a Tisza árvizeinek visszaduzzasztása a Szamos, a Kraszna, a Túr folyóba és a Batár patakba. Azonban előfordul a mellékfolyókon egymást követő több árhullám egyesülése és az így kialakuló nagyobb árvíz találkozása a Tisza árhullámával, amely különösen a Vásárosnamény térségében okozhat nehéz árvízi helyzetet.
Figyelembe véve a Tisza és a mellékfolyók árvizeinek gyors kialakulását, a jogszabályban rögzített mértékadó árvíz elleni legbiztosabb védelmet az előírás szerinti méretű és magasságú töltés nyújtja. A projekt célja ennek a jól védhető töltésnek a kiépítése a Kraszna folyó jobb partján Kocsord és Olcsva között 16,7 km-en, a folyó bal partján Olcsva és Vásárosnamény között 4,3 km-en, valamint – a 2019-ben kiépült szakasz folytatásaként – a Batár bal partján Magosliget térségében 0,58 km-en a meglévő töltés fejlesztésével.
A fejlesztés eredményeként a Kraszna és a Batár folyók mentén összesen közel 22 kilométeres védvonalon a jelenleg fennálló magassági hiány megszűnik, a töltéstest szelvénybővítésével a védképesség javul, a Batár töltésben meglévő csőzsilip és mobil szivattyúállás újjáépítése is megtörténik.
A Kraszna töltés 3,0-4,0 m közötti koronaszélességgel, a Batár bal parti töltés 4,0 m koronaszélességgel épül ki. A beruházásban az árvízvédelmi töltésekre szilárd koronaburkolat épül, amely a kerékpáros túrizmust is szolgálja.
A kivitelezési tervek jóváhagyását és a területelőkészítési munkákat követően az építési munkák már 2022-ben megkezdődtek.
A megépülő vízi létesítmények fenntartásához és üzemeltetéséhez szükséges eszközök (kaszagép, terepjáró, elektromos zsilipmozgató szerkezet) beszerzésére is lehetőség van.
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) lehetőségeit kihasználva az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság által alkotott konzorcium koordinálja az „Árvízi biztonság növelése a FETIVIZIG területén” című projekt megvalósulását.